Werkgeluk met intuïtie

geplaatst in: Blogs, Intuïtie | 0

De wetenschap van gevoel, intuïtie en vertrouwen op je onderbuik kunnen je helpen bij het nemen van beslissingen en het uitstippelen van een koers voor jouw organisatie. Zo creëer je werkgeluk zonder daarbij de aanwezige denkkracht te negeren.

Intuïtie en ratio: meer dan blije spreadsheets

Eind 2012 startte ik met Hoofd&Letters. Mijn visie was organisaties te helpen door gebruik te maken van aanwezige ratio en ruimte te bieden aan de kracht van intuïtie. Want, zo was mijn mening, er lag teveel nadruk op blije spreadsheets in plaats van blije klanten. Veel organisaties die ik kende werden geleid door mensen met een focus op structuur en een voorliefde voor berekenbare modellen. En ondanks dat zo’n denkwijze natuurlijk best voordelen biedt, gaat dat tegen mijn natuur in.

In die tijd zaten we middenin een economische crisis. Bestuurders waren vooral bezig met overleven. Mijn ideeën vond men interessant, maar de tijd was niet rijp. Dus liet ik mijn visie wat varen en ging aan de slag in het vakgebied waarin ik de meeste ervaring had, marketing & communicatie. In de jaren die volgden werkte ik voornamelijk voor organisaties in de IT en later ook de zorg. Ik had de kennis en niet onbelangrijk een netwerk. De economie herstelde zich en ik prijsde me gelukkig met leuke opdrachten bij interessante opdrachtgevers.

Ideeën krijgen opnieuw vorm

Tot ik ziek werd. Over mijn proces daarin schreef ik eerder een blog. Mijn ziekzijn wierp alles in mijn leven ondersteboven. Maar ik ben niet mijn ziekte. Het is niet leuk, maar toch brengt het me veel. Door alles wat ik elke dag leer herstel ik niet alleen langzaamaan, het brengt me ook weer terug op dat pad van intuïtie. Mijn ideeën van toen krijgen opnieuw vorm. Het lijkt alsof ik de leerschool van het leven nodig had om echt te begrijpen wat dat dan is: die balans tussen intuïtie en ratio.

Chief Happiness Officer

Zo lees ik steeds vaker verhalen over organisaties die een Chief Happiness Officer (CHO) aanstellen. Deze mensen helpen zorgen voor meer werkgeluk. Hun sterke punten? Uitmuntende communicators en bemiddelaars. Door te begrijpen wat mensen nodig hebben dragen zij bij aan een prettige werksfeer en medewerkers die zich optimaal kunnen ontplooien. Hierdoor komt een organisatie ‘in flow’ en dat heeft een positieve invloed op het resultaat. Organisaties met een CHO zie ik als voorlopers.

Continu proces van verandering

Niet elke organisatie is al op het punt zo’n CHO aan te stellen. HR teams hebben wel meer en meer oog voor werkgeluk. Waardevolle medewerkers behouden wordt in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt steeds belangrijker. Opleidingsbudgetten zijn terug van weggeweest. Inmiddels heeft elke zichzelf respecterende onderneming wel een beeld hoe zij de verschillende generaties medewerkers zo waardevol mogelijk kunnen inzetten, nu en in de toekomst. Daar hoort een (continu proces van) verandering bij.

Wakker worden

Organisaties die intuïtie benutten als instrument noem ik bewuste organisaties. Het proces waar zij doorheen gaan noem ik wakker worden. Meer en meer realiseren zij zich dat dat wat niet altijd benoemd kan worden, maar wel gevoeld wordt, net zo waardevol kan zijn als alle beschreven feitelijke informatie. We weten al heel lang dat de meeste kennis die we hebben niet op papier gezet kan worden, maar associatief is. Die kennis is ontstaan vanuit ervaring (voor een gemiddeld vakgebied vergt dat zo’n 10.000 vlieguren) en op die manier nemen ervaren medewerkers dagelijks het grootste deel van hun beslissingen. Dat doen zij onbewust. Wanneer je in gaat zien dat je die onbewuste beslissingen bewust kan gaan benoemen word je wakker en ga je zien hoeveel veel meer je kunt bereiken.

Werkgeluk: echte verhalen

Kijk naar binnen, leer, creëer leiderschap en lanceer een volgend niveau voor je organisatie met intuïtie. Communicatie is hierin van groot belang. Met Hoofd&Letters doe ik dat door op zoek te gaan naar echte verhalen. Van mensen uit jouw organisatie en van je klanten. Daarin deed ik werk- én levenservaring op.