Nieuwe website? Aardig, maar niet nieuwswaardig!

geplaatst in: Alle blogs | 0

Elke week zie ik in mijn LinkedIn nieuws feed meerdere updates voorbij komen van organisaties die een nieuwe website aankondigen. Hartstikke leuk hoor voor jullie hoor, maar tis echt geen nieuws. Ik verplaats me graag in jullie schoenen, maar neem je ook graag mee aan de ontvangende kant van dit soort nieuwsberichten. En geef ik je tips hoe je echt meerwaarde kunt halen uit je nieuwe website.

Een nieuwe website is vooral goed nieuws voor jou

Je (eerste) website bouwde je een aantal jaar geleden (of je liet dit doen). Toen je deze lanceerde was ie spiksplinternieuw, en je gebruikte uiteraard de nieuwste technologie. “Helemaal van deze tijd”, zeiden jullie trots. Je organisatie groeide en je producten en/of diensten veranderden, dus nu is het hoog tijd voor een nieuwe website. Je pakt het serieus aan, zorgt ervoor dat de content fris en helder is, dat je je visie duidelijk omschrijft en dat de technologie weer helemaal up-to-date is. Korte of lange tijd (dat verschilt nu eenmaal per organisatie) werkten jullie aan het nieuwe uithangbord en bam! klaar is ie. De dag dat je live gaat, geef je elkaar een high five. We hebben een nieuwe site, dat hebben we toch maar mooi voor elkaar. Wat een ‘nieuws’! Dus je besluit het vooral breed te delen, want je wilt dat iedereen het weet.

Hoera voor je nieuwe website

Om te beginnen: Gefeliciteerd: ik ben oprecht blij voor jullie! Omdat ik vaak mee werk aan de totstandkoming van nieuwe websites en dan de content voor mijn rekening neem, weet ik hoeveel tijd en energie het vergt. Natuurlijk zie ik hoeveel zorg je hebt besteed aan een gebruiksvriendelijke interface, het design en de content. Jullie veranderen en dan hoort je website mee te veranderen. Als je dat lukt, dan mag je daar ook best trots op zijn.

Het draait om de inhoud

En toch vind ik jullie nieuwe website geen nieuws. Waarom niet?! Omdat jullie nieuwe website niet hét nieuws is. Voor de komst van het internet (sorry millennials, jullie hebben deze tijd niet meegemaakt) schreeuwde je het ook niet van de daken als je een nieuwe folder had gemaakt, toch? Nee, want die nieuwe folder kreeg aandacht bij je klanten en prospects door zijn inhoud. En dat is altijd waar het om draait. De inhoud. Je hebt je visie en je doelgroep duidelijker voor ogen, je diensten en producten sluiten (nog) beter aan op de behoeftes in je sector en volgens mij is dát wat wil je vertellen, dus doe dat dan ook!

Intern feestje

Als je nu (met een klein of groot team) hard werkt aan jullie nieuwe website, denk dan eens goed na hoe je die wilt gaan lanceren. Zoals gezegd, je nieuwe website is een mijlpaal, maar vooral intern nieuws. Dus op je Intranet en op kantoor mag van mij het dak er vanaf. Eet taart (of een appel), drink champagne (of een frisje), zet de mensen die eraan werkten in het zonnetje, alles op de manier die past bij hoe jullie intern je successen vieren.

Tips: deel je échte nieuws

Voor je externe communicatie is het ook een mijlpaal. Het biedt kansen. Op hernieuwde contacten met bestaande klanten en relaties. En natuurlijk hoop je op nieuwe contacten met potentiële klanten. Dat kan, als je het tenminste goed aanpakt. Dus voor je de taart en slingers voor je interne feestje bestelt, een paar van mijn ideeën hoe je ook extern successen kunt behalen (en ‘gratis’ PR krijgt) door te vertellen wat je allemaal veranderde aan de inhoud.

Beste bezoeker van onze website. We hebben een nieuwe website, leuk voor ons, en voor jou betekent dit dat je:

  • een duidelijkere omschrijving van onze diensten vindt;
  • onze referentie cases van onze fans (blije klanten) kunt lezen;
  • de producten van je keuze sneller vind;
  • makkelijker kunt bestellen en/of afrekenen;
  • echte verhalen over/van onze medewerkers kunt lezen;
  • onze website nu met elk device (mobiel of niet) kunt gebruiken;
  • je (sneller/makkelijker) kunt aanmelden om ons nieuws te ontvangen;
  • kunt zien hoe leuk het is om bij ons te werken en altijd een actueel overzicht van onze vacatures hebt.

Dit zijn allemaal voorbeelden van echt nieuws voor de bezoekers aan je website ! Alleen delen dat je een nieuwe website hebt is op z’n hoogst aardig, maar vind ik niet nieuwswaardig.