Waarom ik niet vlog (maar wel blog)

geplaatst in: Blogs, Opinie | 0

We onthouden beelden beter dan woorden. Een vlog is helemaal van nu en aan de vele beroemde vloggers te oordelen kan het ook nog eens een lucratieve bezigheid zijn. Er zijn ontzettend veel voorbeelden van mensen die hun (on)interessante leven delen en daar vele volgers mee trekken. Mensen van alle generaties, maar vooral jongeren. Zelf heb ik er helemaal niks mee. Langer dan twee minuten kan ik me niet concentreren op het kijken naar een video op YouTube en nieuwsitems die uitsluitend uit een filmpje bestaan (met van die irritante reclames vooraf) skip ik. De zakelijke vlogs die ik tegenkom lopen vaak over van ongemakkelijkheid. Ik vertel graag (echte) verhalen. Ik schrijf en dus heeft een blog mijn voorkeur. 

Vlog: de marketingmachine

In november 2006 waren er nog slechts veertien mensen met een vlog in Nederland. Dat aantal is in een decennium razendsnel gegroeid (exacte aantal vloggers onbekend). Van professionele vloggers tot BN-ers met hun eigen vlog. Toch meldde een artikel op Adformatie uit 2016 dat het grootste deel van mensen boven de 18 vlogs slechts kijkt ter ontspanning en vermaak. Vooral de jongere generatie ziet een vlog als vervanging van tv kijken. De laatste jaren zijn er echter ook steeds meer zakelijke vlogs en roepen pr- en marketingbureaus dat het een onmisbaar instrument is in je communicatiemix. Toch ben ik niet zo enthousiast.

Nieuwsvideo’s

Volgens de generatiedefinitie kom ik uit de patatgeneratie of de pragmatische generatie (ik geef persoonlijk de voorkeur aan laatstgenoemde). Een van de kenmerken is dat mensen van mijn generatie graag ‘hun eigen ding doen’. Nou, dat klopt voor mij wel. Misschien ‘ouderwets’, maar als het gaat om het bekijken van een vlog of nieuwsvideo’s betekent mijn eigen ding doen het vooral niet doen. Het nieuws volg ik voor 95% online. Alleen bij grote gebeurtenissen (zoals het incident in Utrecht afgelopen maand of een Koninklijk huwelijk) zet ik het nieuws op tv aan. Verder wil ik nieuws vooral lezen en niet kijken. Ik lees snel en scan door berichten om te beslissen wat ik tot me neem. Daarbij wil ik me niet laten leiden door een nieuwsredactie die bepaalt welke onderwerpen het meest interessant zijn.

Verfilmde boeken

Naast dat ik graag schrijf lees ik ook graag boeken. Ik kan enorm genieten van een goed geschreven tekst. Zinnen die elkaar op een mooie manier opvolgen of een woordkeuze die past bij het schetsen van een scène uit het leven van een van de hoofdrolspelers. In mijn hoofd ontstaat zo een wereld waarin die mensen leven. Regelmatig worden bestsellers verfilmd. De paar keer dat ik, na het lezen van het boek, de film bekeek, was ik eigenlijk altijd teleurgesteld. “Zo zien die mensen er helemaal niet uit!” of nog erger “Waarom hebben de filmmakers het einde aangepast?! Nu klopt het verhaal niet meer”. Al begrijp ik dat het voor het grote publiek soms noodzakelijk is concessies te doen, een echte goede verfilming is lastig. Want je krijgt de subjectieve kleuring van de filmmaker mee en die is eigenlijk altijd anders dan je eigen fantasie.

Wil je wel een zakelijk vlog? Gewoon doen!

Begrijp me goed, ik ben niet tegen het beginnen van een vlog. Een van je volgers zal ik niet worden, al heb je nog zulke interessante tips die voor mijn leven of carrière interessant kunnen zijn. Wanneer ik marketingadvies geef aan een van mijn klanten zeg ik altijd: “Doe het alleen als je het echt leuk vindt om te doen”. Want op LinkedIn zie ik wel eens vlogs voorbij komen die mij een gevoel van plaatsvervangende schaamte geven. Dit zijn mensen die vinden dat ze moeten vloggen. Van zichzelf, van hun marketingmanager of PR bureau. De ongemakkelijkheid straalt er vanaf en tot overmaat van ramp benoemen ze die ook. “Ik vind het afschuwelijk, maar ik doe het toch”. Waarom?! denk ik dan. Kies vooral een medium dat bij je past, of dat nu een vlog, blog, podcast, six word story of haiku is.

Onnedi

Vind ik dan echt geen enkel vlog de moeite waard? Nou, als zakelijk instrument ben ik er nog geen eentje tegengekomen die ik echt goed vind. Als het gaat om ontspanning en vermaak kijk ik wel eens met een schuin oog mee met mijn dochter. Als 10-jarige volgt zij vele bekende Nederlandse vloggers. Voor mij springt er eentje uit. Die van Onnedi, waarin ze elke keer test of een nieuw product ‘leuk of meuk’ is. Ik vind haar goed. Een leuke jonge vrouw die op boeiende wijze de nieuwste lol-surprise of Ali express-aankoop test. Maar ik vlog dus niet, dat ga ik ook niet doen, maar ik blog wel. En natuurlijk heb ik liever dat je mijn blogs leuk in plaats van meuk vindt!