Een goede marketingstrategie als solide basis van je marketingactiviteiten

Een goede marketingstrategie is altijd een afgeleide van je organisatiestrategie. De doelstellingen die je je als organisatie stelt vertaal je in de marketingstrategie naar activiteiten en middelen die je in wilt zetten om je doelen te bereiken.

Maar al te vaak gaan organisaties op in de waan van de dag. De focus ligt op het behalen van de omzetdoelstellingen en sales is daarbij een belangrijk instrument. Een salestraject heeft pas kans van slagen wanneer je contact hebt met de juiste potentiële klanten. Jij moet hen kunnen bereiken en je wil zorgen dat zij de weg naar je organisatie weten te vinden. Het vertellen van echte verhalen uit jouw organisatie en de ervaringen van je klanten zorgt voor geweldige content en een lage drempel voor je potentiële klant om contact met je op te nemen. 

Stappenplan marketingstrategie

Wanneer je geen eigen marketingteam of medewerker hebt, maar toch met een gedegen strategie je marketingactiviteiten vorm wilt geven, dan kan Hoofd&Letters je daarbij ondersteunen. Daarin staan de visie van je organisatie en de doelstellingen die je hebt voor een bepaalde periode centraal. Vervolgens gaan we aan de slag met het opstellen van een plan met concrete doelstellingen en een vertaling naar activiteiten. Daarbij gaat het niet alleen om gebruikmaken van de aanwezige kennis en kunde, maar mag je ook gebruik maken van je intuïtie. 

Inzicht in je doelgroep

marketingstrategie

Net als in de contentstrategie is het bij je marketingstrategie belangrijk over je doelgroep te weten:

  • Wie zijn ze?
  • Op welke manieren komen zij aan hun informatie?
  • Hoe wil je hen bereiken?
  • Op wat voor manier wil je hen bereiken (activiteiten, middelen en campagnes)?
  • En ook hier, durf jij het echte verhaal van je organisatie en je bestaande klanten te vertellen? 

 

Activiteiten, middelen, content, campagnes en echte verhalen

In een goede marketingstrategie staan je activiteiten die je wilt gaan ondernemen om je organisatiedoelstellingen te bereiken. Welke activiteiten gaan op wat voor manier bijdragen aan de realisatie van je doelstellingen.

Je inspanningen kun je weer onderverdelen in:

  • Online activiteiten – je website, online marketing en social media
  • Offline activiteiten – events en PR

Na het bepalen van je marketingstrategie, gaan we verder met de contentstrategie en vervolgens de content. Ook daarin ligt de expertise van Hoofd&Letters. En een inspiratiesessie kan je helpen de echte verhalen van je medewerkers te horen en beter gebruik te maken van hun intuïtie. 

Meer informatie

Wil je meer informatie hoe Hoofd&Letters je kan helpen bij het opstellen van je marketingstrategie? Neem dan contact met mij op.