Veranderwebsites brengen niets nieuws, een goed verhaal wel

geplaatst in: Alle blogs | 0

Deze column verscheen eerder op de website van Executive People

Slimmer werken, leiderschap, vitaliteit, duurzaamheid, passie, succes. Zomaar een paar termen die je tegenkomt op veel websites van implementatie partijen als het gaat om nieuwe manieren van werken. Is het allemaal meer van hetzelfde of bieden zij echt iets nieuws? En maakt die website nu echt het verschil?

Meer van hetzelfde

Nieuwe klanten zoeken en vinden, acquisitie dus. Voor velen geen prettige bezigheid. Je vist immers met zijn allen uit dezelfde vijver en jezelf onderscheiden is een vak apart. Op veel websites van organisaties, die zeggen op een compleet andere manier advies te geven over veranderingsprocessen is, bij nadere bestudering, helemaal niet zo veel anders te vinden.

De termen uit mijn eerste zin komen opvallend vaak voor en ook in de tekstuele beschrijving zie dat iedereen min of meer dezelfde methodiek hanteert. Hoe mooi ook verwoord, met een onderscheidende website alleen kom je er niet. Toch hebben veel van deze organisaties het ook in deze tijden, of misschien juist in deze tijden, razend druk. Hoe krijgen ze dat dan voor elkaar?

Een website is niet het belangrijkste

Ik adviseer organisaties over marketing en content vraagstukken en schrijf over nieuwe manieren van werken. Het aanpassen van de website is vaak het eerste waar organisaties aan denken als het gaat om het verbeteren van hun marketing&communicatie uitingen. Toch denk ik dat die hele website niet zo heel erg boeiend is. Dat zeg ik niet om die websites af te kraken, want er zitten echt hele mooie tussen. Maar het is niet het allerbelangrijkste. Vraag je klanten maar eens naar de reden waarom ze jou(w) (organisatie) de opdracht hebben gegund. Je zult maar zelden horen dat het was omdat je zo’n geweldige website hebt.

Viavia

Uiteindelijk zijn we allemaal mensen en mensen doen zaken met mensen die ze aardig vinden, of waarvan ze hebben gehoord via iemand anders die ze aardig vinden en die iets aardigs over jou zei. Om ervoor te zorgen dat je het lekker druk hebt heb je dus mensen nodig. Contacten met anderen en ze laten zien hoeveel passie en plezier jij in je werk hebt, hoe jij voor je organisatie je grenzen verlegt, klanten weet te verleiden tot een samenwerking die bovendien gericht is op resultaat en duurzaamheid.

Hé, daar komen weer een paar van die mooie termen voorbij! Ja, uiteindelijk gaat het natuurlijk helemaal niet om wie het meeste weet over nieuwer, slimmer of anders werken, maar om wie je kent. Het is zeker een goed idee om je klanten op jouw website aan het woord te laten. Of te laten zien wat je dienstverlening inhoudt en uiteraard hoe ze contact met je kunnen opnemen. Onthoudt dat het niet alleen gaat om wat je communiceert, maar vooral met wie je communiceert.

Erop uit

Nieuwe manieren van werken zijn ook allang niet meer nieuw. Als kenniswerkers weten we er allemaal wel een beetje van. En ja, er zijn nog steeds opdrachten. Je website is daarin een aardig hulpmiddel, maar ga vooral naar buiten, drink vaak koffie (of thee) met mensen uit je netwerk en zorg voor een goed verhaal.

Laat een reactie achter