Een goede marketingstrategie als solide basis van je marketingactiviteiten

Een goede marketingstrategie is altijd een afgeleide van je organisatiestrategie. De doelstellingen die je als organisatie stelt vertaal je in de marketingstrategie naar activiteiten en middelen die je in wilt zetten om je doelen te bereiken.

Maar al te vaak gaan organisaties op in de waan van de dag. De focus ligt op het behalen van de omzetdoelstellingen en sales is daarbij een belangrijk instrument. Een salestraject heeft pas kans van slagen wanneer je contact hebt met de juiste potentiële klanten. Jij moet hen kunnen bereiken en je wil zorgen dat zij de weg naar je organisatie weten te vinden. Vervolgens is het belangrijk hen te verleiden contact met je op te nemen.

Stappenplan marketingstrategie

Wanneer je geen eigen marketingteam of medewerker hebt, maar toch met een gedegen strategie je marketingactiviteiten vorm wilt geven, dan kan Hoofd&Letters je daarbij ondersteunen. Daarin staan de visie van je organisatie en de doelstellingen die je hebt voor een bepaalde periode centraal. Vervolgens gaan we aan de slag met het opstellen van een plan met concrete doelstellingen en een vertaling naar activiteiten.

Inzicht in je doelgroep

Net als in de contentstrategie is het bij je marketingstrategie belangrijk over je doelgroep te weten:

  • Wie zijn ze?
  • Op welke manieren komen zij aan hun informatie?
  • Hoe wil je hen bereiken?
  • Op wat voor manier wil je hen verleiden (activiteiten, middelen en campagnes)?

 

 

Activiteiten, middelen, content en campagnes

In een goede marketingstrategie zet je de activiteiten uiteen die je wilt gaan ondernemen om je organisatiedoelstellingen te bereiken. Welke activiteiten gaan op wat voor manier bijdragen aan de realisatie van je doelstellingen.

Je inspanningen kun je weer onderverdelen in:

  • Online activiteiten – je website, online marketing en social media
  • Offline activiteiten – events en PR

Na het bepalen van je marketingstrategie, gaan we verder met de contentstrategie en vervolgens de content creatie. Ook daarin ligt de expertise van Hoofd&Letters.

Meer informatie

Wil meer informatie hoe Hoofd&Letters je kan helpen bij het opstellen van je marketingstrategie? Neem dan contact met ons op.