Positieve bedrijfsresultaten én onderscheidend door de kracht van intuïtie

geplaatst in: Alle blogs | 0

Nog elke dag schotelen ‘de media’ ons voor dat het niet goed gaat met de economie. Wat is nog de nieuwswaarde? Er wordt nieuws omheen gezocht, bewijsstukken getoond om ons maar vooral te laten weten dat het echt zo is. Ik ben geen struisvogel, maar hoor toch liever nieuws over bedrijven die grote orders binnenhalen (want ja, die zijn er ook!). Dat nieuws moet je echt zoeken op branche specifieke websites. Helaas focussen we liever op dat wat niet goed gaat. In dit blog wil ik laten zien dat wanneer bedrijven de kracht van intuïtie beter leren benutten en zij bovendien meer aandacht hebben voor alle kennis en kunde binnen hun organisatie zij zich blijvend kunnen onderscheidend, met positieve resultaten!

Nog even terug naar al het slechte nieuws? Helpt het? Het gaat er niet beter door, zoveel is zeker. Bedrijven kiezen er steeds vaker voor mensen te ontslaan. Kiezen ja, want mensen die op het oog de grootste kostenpost vormen, oudere werknemers krijgen een (vaak minimale) afvloeiingsregeling in de drang naar verjonging en kostenbesparing. Oud ben je tegenwoordig al snel. De grens ligt zo’n beetje rond de 38 jaar. Zit je daarboven en heb je bovendien geen HBO- of nog liever een Universitair diploma, dan bestempelen recruiters en werkgevers je als: te oud, te duur en te dom. Daar wil ik het eens over hebben, want volgens mij is dat namelijk een beetje dom van die recruiters en werkgevers.

Nuchtere kijk op intuïtie

Ik geloof in de kracht die het gebruik van intuïtie heeft en de positieve resultaten die het benutten van intuïtie op de bedrijfsresultaten heeft. Intuïtie is helaas (weer) ondergewaardeerd. Wanneer je ziet dat intuïtie voor een groot deel terug te voeren is op aanwezige kennis en ervaring benutten, wordt het ineens een stuk tastbaarder. In de dagelijkse praktijk nemen mensen vaak vele beslissingen op basis van hun gevoel. Zonder het te beseffen legt hun onderbewustzijn razendsnel verbindingen en trekt letterlijk alle registers open om je bij een vraagstuk van het juiste antwoord te voorzien of je de juiste kant op te sturen. Hoe langer je werkzaam bent in een rol, hoe meer je vaart op je intuïtie. Alleen lang in een en dezelfde rol blijven, is allang niet meer sexy.

Frits

Een voorbeeld. Werknemer Frits, 43 jaar, werkt al 12 jaar voor zijn werkgever in dezelfde rol. Zijn collega’s zijn weleens kritisch en zeggen: ‘Ach, Frits denkt niet meer na. Hij zit hier al zo lang, hij werkt volledig op de automatische piloot.’

Op een bepaalde manier hebben die collega’s gelijk. Want Frits zijn onderbewustzijn stuurt hem bij vraagstukken een kant op die in het verleden succesvol bleek. Dat die keuze vandaag de dag net iets anders zou moeten zijn, ziet hij niet. Maar om Frits dan maar meteen bij de eerste de beste reorganisatie te ontslaan, is in deze economische tijd een riskante zet van zijn werkgever.

Gevolgen

Want wat zal er gebeuren met Frits? Buiten de organisatie wordt het lastig. Zoals ik daarnet schetste is hij oud en duur. Na veel tijd, moeite en het inleveren van een stuk salaris zal hij vast wel weer ergens aan de slag komen. Jammergenoeg zal zijn expertise daar niet dezelfde waarde hebben als voor zijn vorige werkgever. Overplaatsen dan maar? Zou je dat doen met een oude olijfboom? Na jaren in Italië te hebben gestaan ineens verplaatsen naar ons Kikkerlandje? Wat zijn de overlevingskansen denk je?

Leermeester en metgezel

Hoe dan wel? Eigenlijk heel ouderwets door van Frits een leermeester te maken die een jongere collega, de metgezel het vak kan laten zien. Door de opgebouwde expertise en intuïtief handelen van de oudere medewerker te koesteren kan de organisatie zich blijvend onderscheiden. Frits kan zijn kennis en ervaring overdragen aan een nieuwe generatie.

Zolang we nog niet over de mogelijkheid beschikken om ons brein te uploaden komt dit er het dichtst in de buurt. Zo’n 80% van onze kennis is niet overdraagbaar. Het is kennis die in de loop der jaren door ervaring ontstond.

Positief nieuws

Een organisatie die op deze manier naar medewerkers kijkt heeft een echte kans om positief in het nieuws te komen. Ze bezuinigen niet op het onderscheidend vermogen (de mensen). Ze vergroten het onderscheidend vermogen door mensen echt te waarderen. Ik zie uit naar de eerste succesverhalen en draag hier graag mijn deel aan bij!

Laat een reactie achter